wisselen van denkspoor bij autisme
 

De keuze is al gemaakt

 
Er moet vervoer geregeld worden voor Sebas. Voor volgende zomer als hij gaat studeren. Marijke is er nog niet echt mee bezig. Dat verzinnen ze tegen die tijd wel.
 
Nou nee dus!
 
Voor Peter is dat geen optie.
Hij heeft er al lang over nagedacht en heeft ook al een oplossing.
Maar….eerlijk is eerlijk, hij vindt het lastig om dit te delen met Marijke.
 
Verbaast vraagt ze hem waarom.
  

Jij doorkruist mijn denkspoor!

 
“Ik heb hier al uitgebreid over nagedacht en verschillende opties de revue laten passeren. Ik heb al een keuze gemaakt.
En als ik jou dan vertel wat het is, vind je het niets of kom je met allemaal andere ideeën en dan moet ik weer helemaal opnieuw beginnen!
Je doorkruist altijd mijn denkspoor en dat vind ik moeilijk. Dan zeg ik liever niets om dat te ontlopen.”
 
Marijke is blij dat hij het vertelt, dan kan ze het tenminste begrijpen.
 
Ze geeft echter aan dat ze het wel belangrijk vindt om samen over dit soort dingen te kunnen praten. Ze wil graag meegenomen worden in zijn denkspoor, anders komt het voor haar ook als een volslagen verrassing en ontstaat er alsnog gedoe.
 
Met zijn hoofd weet hij dat ook wel. Maar het gespannen gevoel in zijn buik geeft stress aan. Hij had het zo duidelijk. En die duidelijkheid wordt nu onzeker…
 

Wisselspoor

 
Het voorstel is nu dat Peter zijn denkspoor vertelt.
Zonder dat Marijke hem onderbreekt met haar ideeën.
 
En daarna andersom.
  
Eigenlijk gaat het dan heel makkelijk. Mede omdat Peter al allerlei zaken uitgezocht had en opties naast elkaar heeft gelegd.
Met wat vragen over en weer als aanvulling of verduidelijking, vinden ze de wissel naar een gezamenlijk denkspoor en een oplossing waar ze beide achter staan.
Wel zo fijn!

Wat heeft dit met autisme te maken?

Een veel voorkomende stress-oorzaak bij autisme is een situatie waarin je eigen gedachten en ideeën plotseling doorbroken worden door anderen.
De reactie daarop kan zijn dat je stug volhoudt aan je eigen idee omdat er anders chaos ontstaat, dat je veel onrust in je lijf ervaart, dat je het bloedirritant vindt dat die ander niet aanneemt wat jij bedacht hebt. Misschien ervaar je ook wel buikpijn, angst of zelfs paniekgevoelens.
 
Dit kan voor andere irritant, dominant, arrogant of dwars overkomen, maar het is handig (voor jezelf en je partner) om te weten welke behoefte daar achter zit. Dan kun je deze ook serieus nemen.
Met rust, heldere afspraken over de wijze van communiceren en het bewust checken of je elkaar begrepen hebt voordat je er wat anders van vindt, is het zo nodig wisselen van denkspoor prima mogelijk.

Wat betekent autisme voor onze relatie?

Wil jij graag samen met je partner werken aan het verbeteren van je relatie?

Op 2 juni starten we weer met deze online workshopreeks van 3 avonden waarin je samen met je partner werkt aan inzicht in autisme en wat dit voor jullie betekent, het versterken van de verbinding met elkaar en het verbeteren van de communicatie.

E-book stress-signalen herkennen

Op tijd opmerken en serieus nemen van je stress-signalen

Een belangrijk aspect in dit soort situaties is dat je op tijd opmerkt dat er stress ontstaat, zodat je tijdig rust in het gesprek kunt nemen.
 
Doe je dit niet, dan loopt de stress al snel hoog op, zeker in een partnerrelatie.
Dan kun je beide niet meer luisteren en niet meer logisch nadenken.
Da’s niet alleen een ‘auti-ding’, maar geldt voor ieder mens!
 
De effecten van stress en overprikkeling zijn bij autisme echter wel veel heftiger, wat maakt dat het extra belangrijk is om de rust in een gesprek te houden als je de verbinding met elkaar niet kwijt wilt raken.
 
Juist omdat dit zó essentieel is, heb ik er een e-book over geschreven: