Rust na inspanning geeft je overzicht en kracht om verder te gaan

Bijtijds opladen

zorgt voor…

Wil je meer rust creëren in je gezin of voor jezelf? Schuif dan een keer aan bij de workshops aan de keukentafel: kennis, praktische handvatten en uitwisselen van ervaringen in kleine groepjes van maximaal 6 personen. Alle rust, volle aandacht. 

In de vorige blog over structuur, vertelde ik al dat balans in inspanning en ontspanning nauw samenhangt met een goede dag- en weekstructuur. De afwisseling tussen bezig zijn en ontspannen is essentieel om je goed te voelen en om ook drukke momenten te kunnen handelen. Als metafoor kun je de batterij van je mobiel nemen: je kunt die mobiel een hele tijd gebruiken, maar als  je ‘m niet oplaadt, gaat ie echt gewoon uit en doet ie gewoon helemaal niks meer. Nog niet een beetje! Daarnaast: als je je mobiel zo lang gebruikt tot ie nog maar 1% batterij heeft, duurt het ook langer om weer vol te raken. Nu is dit natuurlijk niet een perfecte vergelijking, want voor een telefoon is het niet echt erg om een keer helemaal leeg te zijn of nog maar op 1% te zitten. Voor een mens wel.

Heb jij toevallig uitgebreide ervaring met oefenen in doorzetten?

Bij jou werkt het namelijk wel zo dat als jij je 100% geeft – en jij als mens kunt daar zelfs nog overheen gaan ook nog – dat je dan ook hersteltijd nodig hebt. Hoe intensiever je bezig bent geweest, hoe langer de benodigde hersteltijd. Er wordt behoorlijk wat schade in je lijf aangericht als je jezelf uit blijft putten. Veel mensen met autisme of een vermoeden daarvan hebben hun leven lang uitgebreid ‘geoefend’ met grenzen overgaan en hebben een ijzersterk doorzettingsvermogen opgebouwd…Jij ook?

Waar ligt de grens?

Hopelijk ben je er met het in kaart brengen van je stress-signalen meer bewust van geworden wanneer die grens in zicht komt en dat het handig is om die serieus te nemen. Als je daarnaast zicht hebt op wat je stress-oorzaken zijn, kun je ook kiezen of je deze vermijdt of dat je zorgt dat je er uitgerust genoeg aan begint en rust achteraf in bouwt.

Voorbeeldje: de ‘slechte ouder’

Stel je komt moe uit je werk en sjeest direct door naar de kinderopvang om de kids op te halen. Die zijn ondertussen moe en jengelig. Of willen niet mee. Of zijn een schoen kwijt. Of een tas, knuffel, jas…. Dan kom je thuis en moet je ondertussen gaan koken en zorgen dat iedereen eet en uiteindelijk in bed belandt en het liefst nog allemaal een beetje harmonieus ook…

Dat is topsport!

En je was al moe…

Dus dat lukt niet zo harmonieus als je had gehoopt. Daarom vind je jezelf óók nog eens een slechte ouder omdat je uit pure onmacht hebt lopen mopperen, schreeuwen of dreigen…békaf ben je ervan! Dat wíl je helemaal niet!

Hoe dan wel?

Rust inbouwen!

Het zou kunnen dat je kijkt of je tussen werk en kinderen ophalen een half uurtje ofzo rust voor jezelf in bouwt. En hoe dat praktisch kan, is puzzelen. Misschien thuis in een stil en leeg huis. Misschien gewoon in de auto op een parkeerplaats in een bos op de weg tussen werk en kids – dat heb ik zelf nog wel eens gedaan omdat dit hetgeen was dat praktisch gezien kon – . En misschien heb je een werkplek waar je een ruimte alleen kunt hebben om even uit te rusten voordat je de kinderen op haalt.

En als ze dan uiteindelijk in bed liggen, neem je eerst rust – eerst een uur niksen of zoiets voor je de afwas weg werkt. En anders komt de afwas morgen wel. Die loopt in de regel niet weg. Toch? Ga vooral niet van jezelf verwachten dat je na zo’n dag ’s avonds ook nog allerlei dingen moet doen. Alleen het hoogstnodige.

Je ziet hier dus ook gelijk weer de relatie tussen structuur (dagplanning) en balans.

Balans is een kwestie van keuzes maken

Puzzelen waar je ruimte voor jezelf pakt en waar je gewoon doet wat je wilt doen is een kwestie van jezelf vragen stellen en keuzes maken. Wat gebeurt er als je doorgaat? Wat gebeurt er als je ‘ ja’  zegt op de uitnodiging voor dat etentje? Wat gebeurt er als je ‘nee’  zegt tegen de ander en daarmee ‘ ja’ zegt tegen jezelf?

En wat doe ik?

In mijn eigen leven heeft het me heel veel rust gebracht om juist deze balans goed onder de loep te nemen. Ik heb een aantal jaar geleden het genoegen gehad om mezelf een burnout in te werken. Geen aanrader. Maar erg leerzaam, dat dan weer wel;) Sindsdien leef ik een veel rustiger levenstempo. Ik ga regelmatig, soms wel een paar keer per dag als dat kan, gewoon even op bed liggen. 20-30 minuutjes even niks. Behalve dat het fijn rustig aan is, krijg ik veel meer voor elkaar dan vroeger in het hollen-rennen-vliegen-leven. Ik functioneer gewoon veel beter als ik relaxt leef. Dan ben ik ook een leukere moeder en leukere partner. Een ander groot voordeel is dat juist door deze ervaringen mijn gedachten over de dingen die ik tegenkom zijn veranderd. Meer relativeren, beter helder hebben wat nou iets is om me druk over te maken en wat gewoon een trivialiteit is.  Balans in je gedachtewereld aanbrengen dus. Daarover zal ik in mijn volgende blog schrijven.

Voor nu eerst een paar praktische tips voor een betere balans

  • Stop met zaken die niet meer bij je passen en je veel energie kosten.
  • Prop de dag niet vol met allerlei activiteiten, maar kies bewust wat je wel en niet doet.
  • Neem bedenktijd voor je ‘ja’  zegt op een activiteit. Wil je dit echt? Wat levert het je op?
  • Als je activiteiten doet die veel van je vragen, zorg dan voor rust ervoor en erna.
  • Neem elke dag de tijd om iets te doen waar je rust mee ervaart of energie van krijgt.
  • Erken aan jezelf en de mensen in je directe omgeving dat je uit balans bent zodra je dit merkt. Dat je dit mag erkennen, lucht vaak al op en daarmee ontstaat ruimte om te kijken naar ‘en wat nu dan?’
  • Verlaag je tempo: rustig ademen, rustig lopen, rustig eten, rustig de handelingen doen die je wilt doen.

Toen ik zelf nog als verpleegkundige in het ziekenhuis werkte, rende ik me rot. Totdat ik dacht: ‘dit is te gek! Ik ren als er gereanimeerd moet worden en anders niet!’ Het vergde bewustzijn (stressig doen is vaak ook een gewoonte geworden…), maar het is gelukt om rustig te lopen, rustig alles te doen wat ik moest doen. Het resultaat: net zo snel klaar, ik relaxter en patiënten die aangaven dat ze het zo fijn vonden dat ik zo’n rustige zuster was. En dat gewoon door langzamer te doen. Zo’n simpele aanpassing kan dus zoveel veranderen! Probeer het maar eens uit.  Er zijn natuurlijk nog veel meer dingen die je kunt doen om je balans te herstellen. Het gaat er om dat je iets zoekt dat jou helpt en dat je makkelijk toe kunt passen in jouw leven. Wat werkt voor jou om in balans te blijven of je balans te herstellen? Ik zou het superfijn vinden als je dat hieronder wilt delen! PS: Wil je nog wat meer lezen over de mogelijkheden om meer balans in je leven te creëren, dan vind je hier nog wat blogs die bij dit onderwerp aansluiten. Wie weet haal je daar ook nog inspiratie uit voor een relaxter leven: De F*ck-it! List Uit Balans?

Wil je meer rust creëren in je gezin of voor jezelf? Schuif dan een keer aan bij de workshops aan de keukentafel: kennis, praktische handvatten en uitwisselen van ervaringen in kleine groepjes van maximaal 6 personen. Alle rust, volle aandacht.