Rust na inspanning geeft je overzicht en kracht om verder te gaan

Bijtijds opladen

zorgt voor…

In de vorige blog over structuur, vertelde ik al dat balans in inspanning en ontspanning nauw samenhangt met een goede dag- en weekstructuur.

De afwisseling tussen bezig zijn en ontspannen is essentieel om je goed te voelen en om ook drukke momenten te kunnen handelen.

Als metafoor kun je de batterij van je mobiel nemen:

je kunt die mobiel een hele tijd gebruiken, maar als  je ‘m niet oplaadt, gaat ie echt gewoon uit en doet ie gewoon helemaal niks meer.

Nog niet een beetje!

Daarnaast: als je je mobiel zó lang gebruikt tot ie nog maar 1% batterij heeft, duurt het ook langer om weer vol te raken.

Nu is dit natuurlijk niet een perfecte vergelijking, want voor een telefoon is het niet echt erg om een keer helemaal leeg te zijn of nog maar op 1% te zitten. Voor een mens wel.

 

Heb jij toevallig uitgebreide ervaring met oefenen in doorzetten?

Bij jou werkt het namelijk wel zo dat als jij je 100% geeft – en jij als mens kunt daar zelfs nog overheen gaan ook nog – dat je dan ook hersteltijd nodig hebt.

Hoe intensiever je bezig bent geweest, hoe langer de benodigde hersteltijd. En wat ‘intensief’ is, is voor ieder mens anders.

Er wordt behoorlijk wat schade in je lijf aangericht als je jezelf uit blijft putten.

Veel mensen met autisme of een vermoeden daarvan hebben hun leven lang uitgebreid ‘geoefend’ met grenzen overgaan en hebben een ijzersterk doorzettingsvermogen opgebouwd…Jij ook?

 

Waar ligt de grens?

Hopelijk ben je er met het in kaart brengen van je stress-signalen meer bewust van geworden wanneer die grens in zicht komt en dat het handig is om die serieus te nemen.

Als je daarnaast zicht hebt op wat je stress-oorzaken zijn, kun je ook kiezen of je deze vermijdt, vermindert of dat je zorgt dat je er uitgerust genoeg aan begint en rust achteraf in bouwt.

 

Voorbeeldje: de ‘mopper-ouder’

Stel je komt moe uit je werk en sjeest direct door naar de kinderopvang om de kids op te halen.

Die zijn ondertussen moe en jengelig.

Of willen niet mee.

Of zijn een schoen kwijt.

Of een tas, knuffel, jas….

Dan kom je thuis en moet je ondertussen gaan koken en zorgen dat iedereen eet en uiteindelijk in bed belandt en het liefst nog allemaal een beetje harmonieus ook…

Dat is topsport!

En je was al moe…

Dus dat lukt niet zo harmonieus als je had gehoopt. Daarom vind je jezelf óók nog eens een slechte ouder omdat je uit pure onmacht hebt lopen mopperen, schreeuwen of dreigen…bekaf ben je ervan!

Dat wíl je helemaal niet!

 

Hoe dan wel?

Rust inbouwen!

Het zou kunnen dat je kijkt of je tussen werk en kinderen ophalen een paar minuten tot een half uurtje rust voor jezelf in bouwt. En hoe dat praktisch kan, is puzzelen.

Misschien thuis in een stil en leeg huis.

Misschien gewoon in de auto op een parkeerplaats in een bos op de weg tussen werk en kids. En misschien heb je een werkplek waar je een ruimte alleen kunt hebben om even uit te rusten voordat je de kinderen op haalt.

Een vader ontdekte dat het voldoende was om bij thuiskomst eerst naar boven te gaan, zich om te kleden in fijne thuiskleding en dan pas vrouw en kinderen hoi te zeggen. Dit is een paar minuten rustig thuis komen en bewust omschakelen van werk naar thuis met de andere kleren.

Je ziet hier dus ook gelijk weer de relatie tussen structuur (dagplanning) en balans.

Balanceren is keuzes maken

Puzzelen waar je ruimte voor jezelf pakt en waar je doet wat je wilt doen is een kwestie van jezelf vragen stellen en keuzes maken.

  • Wat gebeurt er als je doorgaat?
  • Wat gebeurt er als je ‘ ja’  zegt op de uitnodiging voor dat etentje?
  • Wat gebeurt er als je ‘nee’  zegt tegen de ander en daarmee ‘ ja’ zegt tegen jezelf?

Door je dit af te vragen, kun je beter relativeren en helder hebben wat nou iets is om je druk over te maken en wat een trivialiteit is.  Balans in je gedachtewereld aanbrengen dus. Daarover zal ik in mijn volgende blog schrijven.

Voor nu eerst een paar praktische tips voor een betere balans

  • Stop met zaken die niet meer bij je passen en je veel energie kosten.
  • Prop de dag niet vol met allerlei activiteiten, maar kies bewust wat je wel en niet doet.
  • Neem bedenktijd voor je ‘ja’  zegt op een activiteit. Wil je dit echt? Wat levert het je op?
  • Als je activiteiten doet die veel van je vragen, zorg dan voor rust ervoor en erna.
  • Neem elke dag de tijd om iets te doen waar je rust mee ervaart of energie van krijgt.
  • Erken aan jezelf en de mensen in je directe omgeving dat je uit balans bent zodra je dit merkt. Dat je dit mag erkennen, lucht vaak al op en daarmee ontstaat ruimte om te kijken naar ‘en wat nu dan?’
  • Verlaag je tempo: rustig ademen, rustig lopen, rustig eten, rustig de handelingen doen die je wilt doen.

Welke tip spreekt je het meest aan en zou je willen uitproberen?

Tips, blogs en nieuwtjes

Regelmatig ontvang je een mail met daarin o.a. het blog 'Dagelijkse Dingetjes bij Autisme', tips, blogs, interessante artikelen en informatie m.b.t. meer rust en een fijnere relatie voor ouders met autisme.

Toestemming nieuwsbrief
Marketing door