Geurprikkels bij autisme om tot rust te komen

Verkouden en niet fit….

Marijke voelde zich al een paar dagen niet zo lekker en wat verkouden. Toch maar even testen voor de zekerheid.

De test was positief. Ze schrok ervan! Gelijk duikelden allerlei gedachtes door haar hoofd en schoot de paniek omhoog.

Hoe moet het nu met het gezin qua quarantaine?

Welke regels horen er allemaal bij?

En hoe ernstig is het, welke kant gaat het op?

Wat als ik ernstig ziek word en naar ‘t ziekenhuis moet?

Hoe lang gaat het duren?

Wordt het geen long-covid?

Waar kwam het vandaan?

Hoe moet het met het werk dat nu blijft liggen?

Geen reuk, geen ontspanning

Om te voorkomen dat de paniek volledig toe zou slaan, kroop ze op de bank, met haar deken en een kop warme thee.

Haar deken is haar rustpunt.

Die heeft een hele eigen, prettig vertrouwde geur. Een geur die een gevoel veiligheid en rust geeft en haar gestreste lichaam altijd kalmeert.

Met een schok ontdekte ze dat dit nu ineens niet blijkt te werken. Haar reuk is weg!

Omdat het in haar hoofd een grote paniekerige chaos van gedachtes werd, deed ze een ‘braindump’ en pende alles neer wat er maar in haar op kwam.

Door de beweging van het schrijven en het ordenen op papier, kon ze zicht krijgen op welke dingen nog onduidelijk waren (en wat ze ging doen om ‘t wel duidelijk te krijgen).

Alleen als door dit te doen, kwam er weer wat meer vertrouwen dat het goed ging komen.

Tast

De paniek zakte wat af, maar haar lijf zat nog vol spanning.

Ze maakte een kop thee en ging alsnog lekker in haar hoekje op de bank zitten en trok haar deken om zich heen.

Ze kon ‘m dan wel niet ruiken, maar het voelen van de zachte omhulling en de warmte van de mok in haar handen, hielpen haar toch om de spanning weer wat te laten zakken.

Langzaam maar zeker kwam ze weer een beetje tot zichzelf. “Het komt wel weer goed”, bedacht ze zich.

En dat was ook zo.

 

Belastende prikkels en helpende prikkels

Als het gaat over autisme en prikkelverwerking, hoor ik doorgaans als eerste vertellen over overprikkeling: prikkels die teveel zijn en te hard binnen komen.

Dit slurpt dagelijks een hoop energie op en veroorzaakt veel stress. De prikkelgevoeligheid wordt dus vaak vooral als last ervaren.

Het kan al veel schelen als je weet voor welke prikkels je overgevoelig bent om samen te zoeken naar manieren om deze te verminderen of te vermijden.

Hier schreef ik eerder dit blog over: ‘Zoveel prikkels!!! Kan het ook een beetje minder?!?’

Wat ik daarnaast ook met mensen uitpluis als het gaat om beter omgaan met prikkelgevoeligheid, is uitzoeken welke prikkels juist helpen om je lichaam te kalmeren.

Wat ik net schreef over Marijke, is een situatie die met een van mijn klanten gebeurd is. Het was juist zo fijn dat ze ontdekt had dat die geur van de deken haar zoveel deed! Zo kon ze ‘m ook bewust pakken als het haar even te veel werd. Hoe belangrijk is was, werd des te duidelijker toen ze even niets meer rook. Gelukkig is de reuk na een tijdje weer terug gekomen.

Daarnaast hadden we ook ontdekt dat diverse dingen met betrekking tot ‘tast’ voor haar fijn waren. Iets in handen hebben (van bepaalde textuur en vorm) was bijvoorbeeld ook erg prettig om beter geconcentreerd te kunnen blijven tijdens de vergaderingen via Teams. En die tast zette ze nu dus ook bewust in door tóch die deken te pakken, te voelen, om zich heen te slaan en de warme mok thee in handen te nemen.

Een andere moeder had eerst graag de kat op schoot (warmte, gewicht, het rustige ritme van haar adem), maar ja….zo’n beest wil niet altijd blijven liggen als je het zelf nodig hebt….Dus maakte ze een verzwaringskussen. Dat sprong tenminste niet zomaar ongevraagd van schoot af;)

Zo kunnen de juiste prikkels je lichaam weer helpen tot rust te komen.

Muziek is ook bekende die bewust ingezet wordt om tot rust te komen. Zowel qua gehoor, als qua tast. Met ‘tast’ bedoel ik nu het ‘voelen’ van de muziek in je lijf. Voelen van muziek vergt nog wel eens harde muziek…. maar ook daar zijn gelukkig mooie opties voor die geen overlast veroorzaken voor de rest van je gezin (en de buren…). Daar zal ik binnenkort een blog over schrijven.

Hoe zit het bij jou?

Weet jij wat voor jou belangrijke rustgevende prikkels zijn?

meer rust, minder stress

Ben je benieuwd hoe je overprikkeling kunt voorkomen en tot ontspanning kunt komen?

Doe dan mee met de training ‘Laat stress geen burn-out worden!’ 

Dat is een live online training waarin je in 6 maanden leert hoe je meer rust in je leven brengt.