Verstoring van je dagelijkse routine geeft stress
kleine verstoringen stapelen zich op tot boosheid

Je dag begint al goed…

Door gepieker was de nacht slecht geweest, dus je besluit wat later op te staan. Omdat je later opstaat als gebruikelijk – is de rest van het gezin ook al wakker.

Normaal ben je vroeg op zodat je op je gemak in je eentje je dag kunt starten: ontbijtje, koffie, filmpje erbij en totale rust in huis. Fijn is dat.

Vandaag is dat dus anders. Iedereen in huis is wakker. Niet dat je iets met je kinders hoeft, dat regelt je partner wel. Maar overal is geluid, geloop en geklets. En tot overmaat van ramp, staat op de tafel de laptop nog omdat daar gisteravond aan gewerkt is – juíst op die plek waar jij altijd zit om te ontbijten!

Aanstellerij???

Ok. Je bent niet achterlijk ofzo. Je weet heus wel dat je je hier niet druk over moet maken. Eigenlijk slaat het ook nergens op. Het zijn maar kleine dingen. Vind je. En je partner ook –die vindt het maar aanstellerij als je dáár al moeilijk over gaat doen!

Maar ondertussen broeit en kriebelt het van binnen. Voel je de irritatie oplopen. Je hart sneller kloppen. Onrust in je hele lijf. Spanning in je spieren. Je merkt dat je gehaast de dingen gaat doen die je nu eenmaal moet doen: eten, drinken, spullen pakken om maar zo snel mogelijk naar je werk te kunnen vertrekken. Je was immers toch al laat.

BOEM!!!!!!!

En dan rent ineens de jongste vrolijk ‘ Goeiemorgen!’ roepend voor je voeten! Poefff!!!! Er knapt iets in je….‘Kijk dan ook uit waar je loopt!!!!! *nietnadertenoemenkrachtterm*’

Kind huilen, je partner boos – stress loopt nog meer op en met vette ruzie verlaat je het huis.

Van je partner krijg je op de valreep nog toegesnauwd dat je reactie belachelijk buitenproportioneel heftig en onredelijk is. Ja, dat wist je zelf ook wel. Je wilt dit niet eens – absoluut niet! En dus voel je je bovenop alle stress ook nog eens schuldig….Wég energie! Pfff en dan moet je nog beginnen met je werk….

Zomaar een voorbeeld van ‘een dagje anders’ uit het leven van een ouder met (een vermoeden) van autisme

Maar het kán ook anders!

Als dit soort dingen je regelmatig overkomen, is het goed om te weten dat het ook anders kan. Hoe precies, dat is soms even puzzelen. Door de 7 stappen van stress naar rust langs te lopen, heb je wel een leidraad om helder te maken hoe je in stress situaties, toch zoveel mogelijk de rust kunt behouden of herstellen.

Deze situatie en de 7 stappen uit de methode Meer Rust bij Autisme

In deze situatie zie je de stress-signalen in lichaam en in gedrag goed terug: de oplopende spanning en irritatie en het gehaast spullen pakken om maar weg te kunnen. De oorzaak is ook helder: allerlei kleine verstoringen, het stapelt zich op, zonder dat er een moment is om van de kleine dingetjes te kunnen herstellen. Doordat je partner (en je kind) niet precies weet wat er gaande is, komt voor hen je boze reactie compleet uit de lucht vallen en is er ook daar stress alom. Met vette ruzie als gevolg.

Als je met elkaar helder hebt hoe het autisme zich in jouw leven laat zien, is het makkelijker om daar eerder rekening mee te houden. Dan had je bijvoorbeeld bij het later opstaan even met je partner over kunnen hebben en samen even kijken hoe toch enige rust gehouden kan worden. Begrip voor het feit dat kleine veranderingen (zoals die laptop op de verkeerde plaats op tafel) een behoorlijke impact kunnen hebben, maakt ook dat de spanning direct af kan glijden in plaats van oploopt omdat je ‘je niet zo aan moet stellen’.

Herkennen, begrip, weer orde aanbrengen en hulp vragen brengen rust in je gezin

Kortom: ook al begint de dag anders, weer even opnieuw orde aanbrengen, kijken waar je je balans weer kunt herstellen en hulp en begrip vragen zorgen ervoor dat het makkelijker wordt om dit soort gedoe te voorkomen. Zeker in een gezinssituatie is het fijn om daar samen aan te kunnen werken. Doordat je beide snapt waar ‘gedoe’ vandaan komt, wordt het makkelijker te hanteren en ontstaat er meer rust voor beide – en dus ook voor de kinderen.