Afspraak is Afspraak!

Hij zou er op tijd zijn.

Afspraak is afspraak staat bij Peter hoog in het vaandel.

Maar het werk liep uit.

Het is druk, het moet af en de vergadering liep niet fijn. Het was een wat verhitte discussie waarin veel gepraat werd en een paar mensen de hele tijd de boventoon voerden. Hij kon er geen woord tussen krijgen. Hij is uiteindelijk vooral moe en zijn hoofd voelt dikke mist.

‘Rust’ in de auto

Peter is blij dat hij de auto in kan. In de auto is het rustig. Daar ordent hij graag zijn gedachten. Meestal althans….

Want eenmaal de snelweg op is er file…

Net vandaag! Nu hij OP TIJD moet zijn!!!

Hij houdt zich in, blijft netjes rijden.

In hem ontploft er van alles…maar hij blijft rustig aansluiten. Zoals het hoort. Geen ongelukken.

‘Hou je kalm…hou je kalm!!!’

In zijn hoofd wordt alles steeds meer een oerwoud van afspraken, onduidelijkheden, stress. Zijn blik verkleint, de wereld wordt donkerder….

Op tijd

Hèhè eindelijk! De file is opgelost. Hij trapt het gas in.

Er is nog maar één gedachte in zijn hoofd: ik moet op tijd zijn!

Te laat

Hij is 10 minuten te laat.

Als Marijke de deur open doet ziet ze haar man als 1 brok woeste spanning uit de auto stappen. Kwaad roept hij dat ze vast boos kan worden want hij heeft net een boete gehad van over de 100 euro!

Nu alleen nog praktische taal

Marijke stuurt hem naar boven en belt met haar afspraak dat ze later komt.

Of misschien komt ze ook niet, dat weet ze nog niet.

Maar zo kan ze Peter niet alleen met de kinderen laten. De spanning die hij met zich mee draagt, heeft geen goede uitwerking op de kinderen… die voelen dat haarfijn aan, worden er onrustig van en reageren daar dus op met gespannen gedrag. En voor je het weet is er dan vette ruzie.

Ontprikkelen en Rust

De rust van zijn kamer en even helemaal niets moeten, doen Peter goed.
Na een tijdje trekt het mistige gevoel in zijn hoofd wat op. Hij realiseert zich plots dat Marijke nog thuis is.
Kort bespreken ze praktisch wat er nu nodig is. Niets meer dan dat, puur functioneel.

Ze kan wel gaan – hij is er wel weer voor de kinderen.

Ze praten later wel over wat er gaande was.

inzicht naar rustExperiment:

Als je te maken hebt gehad met haast, kijk dan achteraf terug op deze situatie:
  1. Wat merkte je in je lichaam aan signalen dat je spanning op liep?
  2. Wat gaf je precies spanning? Alleen de haast of was er daarvoor al van alles gebeurd?
  3. Bedenk 1-2 dingen die je helpen om de spanning te laten zakken
    • Meestal zal dat iets met je lijf zijn: even geen nieuwe prikkels binnen krijgen of prettige prikkel toevoegen om je brein te helpen tot rust te komen of iets doen om te ontladen
    • Wat moet je partner hierover weten? Wat kan die beter juist wel of juist niet doen? Deel dat met hem/haar!
  4. Probeer uit wat je in rust bedacht hebt en check wat het effect is.

Wat heeft dit met autisme te maken?

Juist als je al overprikkeld of vermoeid bent, zoals Peter in dit geval door de drukte en de vergadering, is het moeilijker om nog te relativeren of om een andere oplossing te zoeken als de dingen niet gaan zoals je gepland had.
 
‘Afspraak is afspraak’ is voor veel mensen een heel belangrijk.
Als daar zomaar van afgeweken wordt, geeft het heel veel onrust. Soms zelfs al met enkele minuten vertraging. Het vergt namelijk behoorlijk schakelen naar een nieuwe optie. En als je al moe bent of een vol hoofd hebt, is dat schakelen extra lastig.
 
Als daar een ‘joh, maakt toch niet uit’ of ‘doe niet zo moeilijk’ of ‘daar hoef je toch niet boos om te worden’ op komt, kan dit de stress alleen maar erger maken.
Het is dus zowel voor jezelf als je omgeving handig om te weten dat dit een fikse stressbron kan zijn en dat het afdoen als ‘onbelangrijk’ niet helpend is.
 
Extra prikkels door het direct uit te willen praten zijn dan ook zeker niet helpend (zorg dat je omgeving dit weet en serieus neemt!)
De eerste behoefte is dan om te ontprikkelen, dat hoofd weer helder te krijgen.
 
‘Schakelen’ gaat dus niet samen met relativeren en direct uitpraten

 

Wat helpt jou in zo’n soort situatie?

Heb je voor jezelf al een ‘plan B bij haast’ zodat je de ergste spanning er af haalt en voorkomt dat er nog meer narigheid uit voortvloeit?
 
Een voorbeeld van een standaard ‘Plan B’ kan zijn:
  • Zodra je merkt dat je onrust toe neemt omdat je te laat dreigt te komen, stuur je een appje naar je afspraak, zodat je als het ware je afspraak-tijd opschuift en daarmee een stuk spanning weg haalt.
  • Vijf keer langzaam in en uit ademen voor meer rust in je lijf en je hoofd om jezelf te ordenen wat je nu moet doen.

Dagelijkse Dingetjes bij autisme

Dit is een verhaal uit de serie ‘Dagelijkse Dingetjes op Donderdag’.

Dit zijn waargebeurde verhalen het het alledaagse leven met autisme, verpakt in een fictief ‘auti-gezien’.

Wil je de ‘Dagelijkse Dingetjes’ ontvangen in je mailbox, meld je dan hier aan voor mijn mail. Dan tref je alle belevenissen van Peter, Marijke en hun kinderen elke donderdag in je mailbox!

Tips, blogs en nieuwtjes

Regelmatig ontvang je een mail met daarin o.a. het blog 'Dagelijkse Dingetjes bij Autisme', tips, blogs, interessante artikelen en informatie m.b.t. meer rust en een fijnere relatie voor ouders met autisme.

Toestemming nieuwsbrief
Marketing door