‘He! Wat leuk! Elises manier van plannen lijkt op die van mij!’  Verbaast lees ik in het boek ‘Anders gaat ook’ over haar manier van plannen. Die gaat nog wel verder en preciezer dan die van mezelf, maar het grootste gedeelte herken ik als ‘mijn manier’.

Ik ben geen natuurtalent als het gaat om plannen en structuur aanbrengen. Ik ben er noodgedwongen goed in geworden. Als je mij in het wild los laat, zou ik nooit structuur aanbrengen en nooit plannen.

Maar in het echte leven krijg ik dan een hoofd vol chaos en krijg ik zonder goede planning maar weinig voor elkaar. Lamlendig, gefrustreerd en chagrijnig word ik ervan … echt waar, dan kun je beter uit m’n buurt blijven 😉.

Gelukkig ben ik behoorlijk goed geworden in overzicht creëren en plannen. Dat voorkomt een hoop gedoe. Zeker als ik die plannen ook tijdig deel met de rest van het gezin. Dan is iedereen overal op voorbereid en heb ik in goed overleg met manlief kunnen afstemmen wie wat doet. Erg prettig! Ook voor een gelijkwaardige taakverdeling in het gezin.

We hebben namelijk al ruimschoots geëxperimenteerd met wat er gebeurt als we dit niet doen: dan is er onnodige stress, ruzie, onduidelijkheden, moeilijke schakelmomenten, contact verbreken en last-minute oplossingen die achteraf ook best veel handiger hadden gekund…

In een auti-gezin zijn dat niet bepaald de dingen die bijdragen aan plezier, harmonie en verbinding. Dat hebben wij al proefondervindelijk voor je vastgesteld;)

Plannen is dus heel belangrijk voor meer rust en plezier in je leven!

Het is een belangrijk stuk in de stap ‘Structuur aanbrengen’. Onder ‘Structuur aanbrengen’ valt een hele hoop, teveel voor 1 blog. Voor nu richt ik me dus alleen even op het benutten van overzicht en planning als een van de basisvoorwaarden voor meer rust.

 

Plannen = je eigen levensritme vinden

Als je goed plant, schrijf je niet je hele planning vol met acties om te doen, maar ook met momenten om rust te nemen. Juist dit is zó belangrijk om niet in chaos en stress te belanden!

Rust plan je sowieso in voorafgaand aan een activiteit die intensief is, zodat je de energie hebt om dat goed aan te gaan én na die activiteit, zodat je tijd hebt om te herstellen. En overweeg ook om vaste rustmomenten in je dagen te plannen, gewoon omdat dit voedend in voor jezelf.

Zo helpt plannen je bij het leven van je eigen levensritme en levenstempo. En dat mag gerust een heel ander tempo zijn dan de rest van de wereld! Mijn eigen voorkeurstempo ligt op ‘traag maar gestaag’- klinkt niet heel spannend, maar ik functioneer er verreweg het beste op!

Plannen helpt je ook met grenzen stellen. Je kunt bij vragen van anderen rustig aangeven dat je je planning even moet checken voor je een ‘ja’ of ‘nee’ geeft.

  1. Geeft dit je bedenktijd zodat je rustig bij jezelf na kunt gaan wat goed voor je zou zijn en
  2. Je ziet ook gewoon of je niet teveel of geen dubbele dingen afspreekt. Scheelt je ook een hele hoop stress.

 

Wat zijn tekenen dat het handig is om bewust te gaan plannen?

  • Chaos in je hoofd
  • Gevoel dat alles je steeds overkomt, dat je er geen grip op hebt
  • Als je opmerkingen krijgt dat je weer hetzelfde vraagt of teveel vraagt
  • Als jij (of je omgeving) merkt dat je meer dwangmatig dingen gaat doen
  • Als je blokkeert of verstart
  • Als je niet tot uitvoering komt
  • Als je je onrustig voelt
  • Als je dingen vergeet
  • Als je je onveilig voelt en last hebt van paniek of angstgevoelens
  • Als je vergeet te plannen

 

Plannen is een kunst op zich. Wat maakt het lastig?

Het vergt dat je:

  • Kan inschatten hoeveel tijd iets kost voor jou
  • Kan inschatten hoeveel energie het je kost (want dat iets agendatechnisch kan, wil niet altijd zeggen dat het ook qua energie kan! Goed plannen, vergt dat je hier serieus rekening mee houdt!)
  • Je in de toekomst iets voor kan stellen (tijdsbesef kan heel anders zijn, wat plannen lastig kan maken)
  • Je de planning zo maakt, dat dit een leidraad is en geen harnas. Een planning mag dus veranderen als de situatie daarom vraagt!
  • Je kunt bepalen wat werkelijk belangrijk is voor je
  • Je er een rustig moment voor neemt en tijd neemt om overzicht te creëren (als je heel druk bent, kan het moeilijk zijn die rust te pakken, terwijl het dan juíst nodig is!)

Dit is prima te leren!

Ieder zijn eigen stijl

Iedereen heeft zijn/haar eigen manier waarop het fijn werkt.

Elise maakt in basis dezelfde denk-stappen als dat ik doe in de planning, maar meer gedetailleerd en ze maakt er een geheel eigen lay-out van.

Ik heb ook een klant gehad die een heel eigen stijl van plannen had (alleen per week en zonder data en op een bepaalde manier visueel weer gegeven) waar ik zelf écht geen wijs uit kon. Maar hij wel! Zo was het voor hem overzichtelijk en daar ging het om!

Weer een andere klant houdt helemaal niet van papier en/of agenda, maar doet alles in zijn hoofd (ik zou er gek van worden!). Hij wil het wel voor bespreken thuis. Daarmee ordent hij het en hij onthoudt alles. Zonder het te bespreken, lukt het niet. Hij pakt er dus wel bewust zijn moment voor.

Ik kies elk jaar heel zorgvuldig mijn planner uit: rustig en overzichtelijk. Met jaar-, maand- en week- en dagplanningen en doelen, braindumps en ruimte voor aantekeningen.

De google-agenda gebruik ik voor afspraken met anderen en om het overzicht te kunnen houden van de planning van de rest van het gezin. Ik zet er ook herinneringen in – bijvoorbeeld als ik mijn man gevraagd heb of hij onze zoon ergens heen kan brengen en dat we er tijdig op terug komen zodat ik zeker weet of dat kan. Heel simpel, maar ook heel effectief en een grote bijdrage aan rust.

Ieder mens heeft zijn/haar eigen manier die prettig werkt. Ben je daar voor jezelf nog niet uit, maar heb je wel behoefte aan meer overzicht en rust in je leven, dan nodig ik je van harte uit voor een kennismaking. Ook in de training ‘Laat stress geen burn-out worden’ gaan we op onderzoek uit naar wat voor jou werkt om weer meer overzicht en grip te krijgen op je leven.

Ik ben benieuwd:

Wat helpt jou om rust en overzicht te creëren?

Wat vind je nog lastig in plannen?

Ik lees het graag in de reacties!

 

Ben je je dagelijkse stress meer dan zat? 

Je kunt leren hoe je toewerkt naar een prettiger levenstempo en levensritme dat past bij jou, bij wat je prettig vindt en aan kunt.

Ik ga je geen volledig stress-loos leven beloven. Dat heb ik zelf nog niet eens ontdekt 😉 Ik kan je wel meer grip op stress bieden, zodat het minder verlammend hoeft te zijn en je veel meer je eigen tempo kunt leven.

Of zoals een van mijn klanten laatst zei: ‘de ups en downs hebben kleinere amplitutes’.

Met de training Laat stress geen burn-out worden krijg je inzicht in jouw stress, hoe die stress wordt veroorzaakt en wat jij er zelf aan kan doen om meer rust en minder stress te ervaren. De training biedt persoonlijke, individuele aandacht en maatwerk: oplossingen die voor jou werken.

Lees hier alle ins en outs over “Laat stress geen burn-out worden!’ De training naar meer rust en minder stress voor mensen met (kenmerken van) autisme.