Start - Gratis rust in huis - 10 tips


10 tips om direct meer rust en plezier in je leven te krijgenVanuit_rust_naar_plezier

1. Rust á lá minute: Uitermate handig voor die momenten waarop je hoofd tolt van alle zaken die nog op je te-doe-lijst staan...Kost weinig tijd, is eenvoudig en effectief.

Zet rustige muziek op. Kies 2 of 3 nummers, dan ben je ongeveer 10 minuten bezig. Ga gemakkelijk zitten. Voeten plat op de grond. Adem rustig en diep in door je neus. Adem rustig uit. Blijf dit doen terwijl je heel je lichaam observeert. Zit je lekker, voel je nog ergens spanning? Laat maar lekker los! Blijf rustig ademen en observeren. Komen er weer allemaal gedachtes? Laat maar weer voorbij trekken en concentreer je op je adem. Zit je eenmaal ontspannen, dan zet je in gedachten je prioriteiten op een rij. Na deze oefening kun je met meer rust weer vol aan de slag met hetgeen je wilde doen.

2. Zet op een rij welke rollen (ouder, werknemer, partner, vriend, jezelf,....) je vervult in je leven. Zet de voor jou belangrijkste rol bovenaan en de minst belangrijke onderaan. Hoeveel tijd besteed je aan elke rol? En hoeveel tijd zou je er aan willen besteden? Tel nu op hoeveel uur je per week wilt inzetten. Het zou me niet verbazen als de ‘renners’ onder ons er stiekem op rekenen dat een dag meer dan 24 uur heeft ...Het kan veel rust geven om bewuste keuzes te maken en te accepteren dat er soms gewoon minder kan dan je dacht.

3. Doe alles wat je doet in een rustig tempo. Als je gewend bent om altijd te leven met ‘snel-snel-snel-even-dit-en-even-dat’, is dit een aanrader. Je zult zien: je doet écht even veel op een dag, maar het geeft je heel veel rust!

4. Lees een inspirerend boek. Als het gaat om het vormgeven van je eigen leven, is er heel veel. Aanraders: ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ van Stephen R. Covey en ‘De Creatiespiraal’ van Marinus Knoope. Bekijk ook mijn inspiratiebronnen.

5. Een keer per week tijd voor jezelf plannen. Puur ter ontspanning. Iets leuks samen met iemand of juist even helemaal ‘onbereikbaar’ in alle rust alleen zijn (telefoons weg, PC uit).

6. Bewust genieten van de mooie momenten van je dag. Zodra je je blij voelt, letterlijk even stil staan en genieten.

7. Elke dag iets leuks met het hele gezin doen. Wij doen bijvoorbeeld zelf (bij goed weer) geregeld ‘s avonds tikkertje op skeelers met het hele gezin. Dikke pret en nog goed voor de conditie ook! Met slecht weer doen we na het avondeten een spel.

8. Delegeer wat je niet zelf hoeft te doen. Ouderschap, liefde, vriendschap, bepaalde taken, dat zijn dingen die niet uit te besteden zijn. Andere dingen wel. Welke activiteiten kun jij uitbesteden?

9. Maak een boswandeling. Rustgevend en verkwikkend tegelijk. Neem eventueel van te voren een onderwerp in gedachten waar je mee worstelt. Aan het eind van de wandeling heb je als vanzelf meer helderheid over wat je ermee wilt.

10. Combineer activiteiten. Bijvoorbeeld samen met je partner, een vriend of vriendin die wandeling maken. Of tijdens het wasvouwen die vriendin bellen die je al zo lang wilde spreken. Of ....net wat handig is.

Wil je weten wat specifiek voor jou werkt?

Schrijf je dan in voor een van de gratis e-mail cursussen.

Of maak vrijblijvend een gratis kennismakingsafspraak.

Heb je naar aanleiding hiervan nog vragen of opmerkingen, dan mag je me die natuurlijk altijd stellen. Neem gerust contact op.

Voor wie het leuk vindt: de foto is een 'zoekplaatje'. Er is iemand met veel plezier op weg naar een kokosnoot :)

Terug naar ‘Gratis rust in huis’.